We move you forward

Het ontstaan van DINA, de wat en waarom van het bedrijf:

Geschreven door Dimitry De Koker, Oprichter en CEO DINA (Creatief Exclusief Ondernemer).

Bij het horen van de naam DINA vragen mensen mij regelmatig: Wat is DINA? wat doen jullie, transport? magazijn? logistiek? distributie… Puur rationeel zou ik op deze vraag já kunnen antwoorden, want dit doen wij inderdaad allemaal wel. Maar in de eerste plaats is DINA een onderneming!

En een onderneming is het resultaat van ONDERNEMERS, mensen met een prangende ambitie om een maatschappelijke bijdrage te leveren, mensen die risico’s recht in de ogen durven kijken en voor zichzelf zeggen: ik stamp iets uit de grond waar ik fier op kan zijn! En zo zijn wij! En zo is dit bedrijf. DINA is namelijk het resultaat van expertise en rasecht ondernemerschap ontstaan om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij!

Maar waarom allemaal? Wat is mijn drijfveer geweest? Waarom doe ik wat ik doe? Waarom wordt je überhaupt ondernemer? Ik kan mij drie mogelijke oorzaken voor de geest halen waar elke ondernemer zich in kan vinden:

  • Het zit in je bloed. Je ouders/grootouders zijn ondernemers en hebben het betreffende gen als het ware doorgegeven.
  • Je wilt geld verdienen. En waarom niet? Je hebt een idee, je wil het uitwerken en er een mooi centje mee verdienen.
  • Of… je doet het uit een ongenoegen, een frustratie. Je creëert voor jezelf een uitdaging om datgene wat je hebt gezien, hebt meegemaakt, om dat te vertalen naar een visie die wel werkt, die wel efficiënt is.

En dat laatste is mijn drijfveer geweest. Als frisse jonge gast heb ik altijd al in deze branche vertoeft. Op mijn 20, had ik de opportuniteit om voor een gekende logistieke speler te gaan werken in Londen om een groot project te leiden. Vol verwachting, vol goesting en ambitieus ging ik voor deze uitdaging. Maar na verloop van tijd moest ik mijn verwachting bijschaven.

In feite klopte het niet. Het klopte niet voor het bedrijf en het klopte zeker niet voor mij. Ik kon mij niet uitleven. Het was niet logisch. Alles waar ik in geloofde, was voor hen een negatieve waarde. Alles wat ik hen voorstelde was te ver gezocht, niet rendabel, kortom tijdverlies. Telkens stootte ik op het aanhoudende conservatisme en de logge structuur van mijn werkgever. ‘We zijn goed bezig, waarom zouden we veranderen?’, klonk het.

Maar zo zit ik niet in elkaar. Mijn ondernemerszin werd ondanks deze frustratie wel aangewakkerd. Ik had het toen al in mij, dit wil ik ook kunnen doen, maar op mijn manier. Het moest enkel anders en vooral beter. Ik kon niet accepteren dat er niets anders bestond. Gevestigde bedrijven die niet wilden geloven waar ik zo overtuigd van was, was voor mij zo frustrerend.

Ik had een plan, een visie hoe het beter moest. Maar de invulling ontbrak. Hoewel… de invulling heeft er al die tijd in gezeten, het moest gewoon naar de oppervlakte komen. Daarbij heb ik hulp gekregen van een goede vriend. Ik kwam bij hem om raad en legde vervolgens mijn probleem op tafel en eindigde met de vraag; ‘Wat moet ik doen?’ Hij antwoordde me dat ik mezelf vier vragen moest stellen en hij schreef ze op een blaadje. Tot op dag van vandaag heb ik dit blaadje nog steeds. Vier simpele vragen die je tot nadenken zetten en tot inzichten doen komen.

  • Wat wil je bereiken?
  • Wat gebeurt er nu?
  • Waarom gebeurt het?
  • Wat kan ik eraan doen?

Door deze vragen te beantwoorden kreeg ik een openbaring, ik had enkel nog een extra push nodig. Een extra motivatie die me zei ‘Dimitry, je kan het, je moet het gewoon doen, het zal je lukken, ik sta achter jou’. Deze woorden kwamen van mijn echtgenote. Op deze moment is “DINA” ontstaan…, in mijn hoofd weliswaar: DImitry & NAthalie, DINA.

Maar op dat moment wist ik waar we naartoe zouden gaan, welke keuzes we zouden maken en vooral waar een bedrijf als DINA voor zou staan. Voor puur, ongezouten en efficiënt ondernemerschap. Alle mensen die hier vandaag zijn tewerkgesteld dragen bij tot wat DINA vandaag is, en morgen kan zijn. Wat mijn drijfveer toen was om DINA op te richten, geef ik met plezier door aan mijn samenwerkers, namelijk jezelf heruitvinden, uitdagen, en streven naar het allerbeste, elke dag opnieuw.

Elke dag opnieuw proberen we onszelf heruit te vinden, proberen we onze processen nog efficiënter en sterker te maken en staan we klaar om onze klanten en partners nog een betere service te geven, naar een hoger niveau te brengen en een intensere beleving te laten genieten. Wij zijn voordenkers en zorgen ervoor steeds een stap vooruit te zijn!

Door onze jarenlange ervaring en expertise in de industriële sectoren hebben we vandaag een uitgesproken visie en service uitgewerkt voor zowel de KMO, de stads- en winkelcentra-distributie, de E-commerce en E-fulfilment, als voor elke start-up en particulier. DINA combineert namelijk industriële Warehousing en cross-docking met de hedendaagse E-commerce en bedenkt unieke logistieke processen die een oplossing bieden voor elke klant zijn specifieke noden.

En daarom: DINA, we move You forward!

Heb je interesse? Stel hier je vraag. Onze logistieke experten staan voor je klaar.

We behandelen je vraag zo snel mogelijk, meestal binnen 4u.

  Bezig met versturen...

We move you forward


Het is onze missie u logistiek te innoveren om uw business te stimuleren en gemeenschappelijke groei te activeren.

Dimitry De Koker
Creatief Exclusief Ondernemer


Dina Logistics Industrielaan 11 B-1740 Ternat België T +32 2 532 34 22 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. BE 0892.078.613